Animazioni: Włoska animacja

animazioniW najbliższą sobotę w krakowskim kinoteatrze Wrzos odbędzie się pokaz włoskiej animacji. Animazioni obejmuje najciekawsze dokonania współczesnych, niezależnych twórców z Italii, którzy podejmują działania eksperymentalne i intermedialne. Dzięki obecności w programie filmu Gianluigiego Toccafondo, nie zabraknie także odniesień do klasyki włoskiego filmu animowanego.

[materiał prasowy]
Animazioni to część pierwsza programu opracowanego przez Paolę Bristot (Akademia Sztuk Pięknych w Bolonii) oraz Andreę Martignioniego (muzyk, sound designer, historyk filmu animowanego), który powstał jako próba odpowiedzi na pytanie: „Jaki jest włoski film animowany?”. Panorama „Animazioni” prezentuje filmy o wyjątkowej jakości artystycznej, których autorzy odważnie eksperymentują z techniką filmową czy utartą symboliką. Obraz okazuje się dla włoskich autorów filmów animowanych równie istotny, co warstwa muzyczna sprawiając, że „Animazioni” to szalona, momentami groteskowa, momentami zaś wywrotowa, uczta audiowizualna.

Organizatorzy:
Fundacja Nowych Ujęć, Dom Kultury Podgórze, Kinoteatr „Wrzos”, StopTrik IFF

Prezentowane filmy:
SENZA TESTA/2009/Michele Bernardi/4’51”
Film o ekscentrycznym kolekcjonerze głów: „Zaczynałem jako dzieciak; kiedy wszyscy inni zbierali owady, motyle, albo znaczki, ja kolekcjonowałem głowy porzucone w publicznych parkach, w kościołach, gdzie wierni dopełniali swoich obowiązków, w opuszczonych magazynach, w barach i na podwórkach. Potem układałem je według stanów umysłów, poziomów obojętności, strachu i niepokoju, bardziej niż według koloru, pochodzenia, płci czy wieku”.

IL GALEONE/2005/Ericailcane/4’25”
Ericailcane łączy animowany teledysk ze swoimi artystycznymi działaniami. Il Galeone, film zrealizowany zgodnie z rudymentami stop motion, inspirowany jest słowami anarchistycznej ballady.

IL NUMERO DELLE BESTIE/2009/Ericailcane/4’55”
Film koncentruje się wokół ulubionych motywów artysty z Bolonii: fantastycznych, pseudo-ludzkich, lecz pozbawionych cech antropomorficznych zwierząt. Prace Ericailcane są silnie inspirowane klasyką animacji – twórczością Władysława Starwicza oraz czeskich mistrzów animacji.

SI, PERÒ/2000/Magda Guidi/2’44”
„Moim zdaniem animacja doskonale współgra z narracją snu, marzenia, wyobraźni, ponieważ animacja sama w sobie jest zwodnicza. Film animowany odzwierciedla ludzkie związki, ale raczej oddaje to, co odczuwalne, niż realistyczne. Indywidua spoza tego świata w końcu spotykają się w ramach wspólnego, psycho-magicznego wymiaru”.

ECCO È ORA/2004/Magda Guidi/3’35”
Magda Guidi łączy w swojej twórczości różne perspektywy i poziomy złudzenia. Malarska technika jest głównym budulcem efemerycznych, dwuznacznych obrazów, w których znajdujemy inspiracje pracami twórców takich jak Roberto Catani czy Georges Schwitzgebel.

PERCORSO#0008-0209/2009/Igor Imhoff/5’35”
Jedna z części tetralogii Igora Imhoffa. Skomplikowane i rozbudowane techniki animacji odkrywają „prymitywną” bazę – rysunek, podstawowy punkt odniesienia w twórczości autora. Rozrastające się filmowe wizje wykluczają wymiar czasu konfrontując widza z obrazem niczym z zaczarowanym kalejdoskopem.

MARCO/2005/Ignazio Morello/5’13”
Film o przyjaźni dwóch chłopców. Główny bohater, Marco, cierpi na rzadką chorobę kręgosłupa, a nieprzyjazny klimat Wenecji nie daje mu szans na poprawę zdrowia. Marco marzy, aby zostać żeglarzem, tak jak jego ojciec, i pływać po morzach południowych. Tymczasem oddaje się nurkowaniu i zbieraniu przedmiotów takich jak kombinezony do nurkowania, kości kałamarnicy… Aż pewnego dnia…

IL GIOCO DEL SILENZIO/2009/Virginia Mori/5′
Która ręka może zasłonić ukryte przedmioty? Kobiecość to temat inspirujący Virginię Mori. W Il Gioco del Silenzio dzięki rysunkom ołówkiem oraz powolnemu rytmowi obrazów Mori próbuje określić jej istotę, nakreślić własną definicję kobiecości.

CONTRAPPASSOUNO/2006/Niba, Matteo Giacchella/7’05”
Mit o Frankensteinie w stylu postmodernistycznym. Występują zmechanizowane kreatury wyhodowane w wyimaginowanych laboratoriach.

TRANSIT-CITY #02, ROMA ASTRATTA/2008/Saul Saguatti, Audery Coianiz/7’42”
Projekt „Transit Cities” opiera się na warsztatach, wideo instalacjach, „fantastycznych dokumentach” i filmach animowanych, które autorzy określają mianem „fotoramy”, odrębnej techniki fotograficznej. Rzeczywistość miejska eksplorowana jest z przedziwnego punktu widzenia.

LOVE CUBE/2004/Donato Sansone/1’52”
Romantyczna tragikomedia, w której debiutuje trupa sześcianów. Twarz każdego sześcianu to osobny, animowany kadr. Film zrealizowano w technice animacji 3D, tekstura wygenerowana zaś została w Photoshopie.

VIDEOGIOCA: A LOOP EXPERIMENT/2009/Donato Sansone/1’20”
Film-flip-book został wymyślony na potrzeby tej realizacji przez Donato Sansone. Efekt domino wprawia w ruch obrazy, które niczym setki stron gwałtownie się zmieniają. Obecność w diegezie filmu ręki autora odsłania magię animacji. Film nagrodzono na prestiżowym festiwalu w Hiroszimie w 2010 roku.

L’INSALATA DEL DIAVOLO/2010/Alice i Stefano Tambellini/1′
Film powstał na zamówienie Urzędu ds. Turystyki w Borgo a Mozzano. Króka animacja stop motion jest inspirowana miejscową legendą o Diabelskim Moście. Do każdego pragnienia można dojść na skróty, choć zawsze trzeba zapłacić pewną cenę…

LA PICCOLA RUSSIA/2004/Gianluigi Toccafondo/16′
Film jednego z najważniejszych autorów współczesnej europejskiej animacji. Czarna baśń o dzieciństwie i młodości, miłości i pasji młodocianego przestępcy, który podróżuje wraz z tatusiem-królikiem, księżycową mamusią, pieskiem-baleriną, kobietą ślimakiem, aby wreszcie wpaść w łapy policjantów-zakonnic. Toccafondo łączy środki wyrazu filmu, fotografii, fotokopii, cyfrowe, a wreszcie transferu taśmy 16 mm.

J/2009/ Virgilio Villoresi/4’10”
Hołd dla Mayi Deren. Pomiędzy czernią a bielą rozciąga się gra dualizmów, ciągłe polowanie na wyraźną tożsamość. Szachownica porusza się i relacje wraz z przedmiotami stają ironiczną zabawą rodem z „Alicji w Krainie Czarów”.

CO: Animazioni
GDZIE: Kinoteatr Wrzos, ul. Zamoyskiego 50, Kraków
KIEDY: 09.11.2013, start. godz. 17.00, wstęp wolny

Dodaj komentarz »

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *