Relacja z VAFA 2014

W 2013 roku w Warszawie miała miejsce konferencja „Animacja 2D w praktyce”, zapoczątkowując regularne wydarzenie związane ze sztukami wizualnymi. Tegoroczna edycja, już o międzynarodowym charakterze, odbyła się 22 maja. Program został podzielony na cztery bloki tematyczne: Animacja w praktyce, Wielka animacja, Innowacyjność w animacji i Dookoła animacji. W VAFA 2014 uczestniczyło około 250 osób. Wśród zagranicznych gości obecni byli: Mike Kuhn, Mark Chavez i Max Howard. Z polskich panelistów warto wymienić: Wojtka Wawszczyka, Tomasza Niedźwiedzia, Marcina Wasilewskiego.

VAFA 2014_ (1)

W czwartkowy poranek tłumy okupywały warszawskie kino Muranów. Obszerny program prowadzony równolegle w dwóch salach, stawiał przed uczestnikami konieczność wyboru na który z wykładów się udać. Pierwsze z nich rozpoczęły się już o 9:30. Włodzimierz Matuszewski ze Studia Miniatur Filmowych dokonał porównania wczesnych dzieł studia ze współczesnymi i omówił często przewijający się motyw człowieka zmagającego się ze światem i samym sobą. Tymczasem w sali kinowej obok odbywało się niezwykle ciekawe spotkanie z Zofią Wądołowską-Wiącek i Katarzyną Gromadzką z Se-Ma-Fora. Po krótkim wstępie, prowadzące przeszły do szczegółowego omówienia łódzkich produkcji. Uczestnicząc w tym spotkaniu mogliśmy posłuchać o kulisach powstania „Zajączka Parauszka”. Premierowo pokazane zostały: teaser „Kaibutsu-kun” (polsko-japońskiej koprodukcji o Panu Demonów), zwiastun (jeszcze bez korekty) do nowego serialu „Mimi’s Garden” oraz „Small hand in the big war” (więcej o produkcji przeczytacie tutaj). Była też mowa o projektach autorskich: „Ucieczka” Janka Konopki, norwesko-polskim „The Tower”, „Mistrzu i Małgorzacie” (film fińsko-czesko-polski) oraz promującym Meksyk. „In the clouds”.

Na spotkaniu z Grupą Smacznego, producenci “Lost Sense” i „Bear Me” opowiedzieli o historii studia. Jednak głównym tematem był odwołujący się do wydarzeń w Stoczni Gdańskiej film pełnometrażowy „Myszy strajkują”. Marcin Wasilewski opowiedział o genezie filmu, inspiracjach, szukaniu środków i pomysłów na postaci. Na koniec pokazany został zwiastun produkcji.

VAFA 2014_ (3)    VAFA 2014_ (4)

Podczas spotkania dotyczącego remeaku gry „Giana Sisters” Mike Kuhn demonstrował zastosowanie programu 3Ds Max przy tworzeniu gry.

Spotkanie dotyczące serialu „Agi Bagi” prowadzone przez Tomasza Niedźwiedzia, szybko przekształciło się w rozważania nad kondycją polskiego rynku produkcji telewizyjnych. Zdaniem reżysera, choć mamy uzdolnionych animatorów-samouków, produkcja seriali animowanych w Polsce to bardzo ryzykowna działalność. Wszystko za sprawą polskiej telewizji, która nie jest zainteresowana rodzimymi produkcjami animowanymi, niewielkiego rynku oraz dużych wymagań stawianych przez komisje przyznające dotacje. Na szczęście producenci „Agi Bagi” odnieśli sukces. Serialem zainteresowani są zagraniczni dystrybutorzy, a ekipa pracuje już nad nową serią pt. „Latający miś i spółka”.

VAFA 2014_ (8) VAFA 2014_ (7)

 

 

 

 

 

Pesymistyczny wydźwięk pozostawiło spotkanie z włodarzami Warszawy i przedstawicielem Stowarzyszenia Producentów Polskiej Animacji (w osobie moderującego spotkanie Wojtka Wawszczyka). Mimo górnolotnych deklaracji ze strony władz o chęci pomocy i zainteresowaniu animacją, nie przekłada się to w żaden sposób na wsparcie finansowe. Z drugiej strony zarzut padł także w kierunku Stowarzyszenia i twórców, gdyż nie zgłaszają oni do urzędu wniosków, a tylko w taki sposób mogą liczyć na wsparcie.

Na panelu o zwiastunie do gry „Wiedźmin 3” Maciej Benczarski rozłożył na czynniki pierwsze proces powstawania trailera. Dowiedzieliśmy się m.in.: jak dobierano aktorów, obejrzeliśmy fragmenty sesji motion-capture, proces modelowania ubioru, włosów.

Max Howard wraz ze słuchaczami zastanawiał się czy animacja 3D jest wciąż potrzebna, wspominając o niknącym zainteresowaniu tą formą w USA.

VAFA 2014_ (14) VAFA 2014_ (13) 

 

 

 

 

Andrzej Wojnach na podstawie produkcji takich jak: „Alicja w Cartoonlandzie” Walta Disneya, „Klaun Coco z Kałamarza” Maxa Fleishera, „Kto wrobił Królika Rogera”, „Jurassic Park”, „Matrix” i „Avatar” opowiadał o związkach animacji i filmu.

Błażej Pieczonka ze Studia Pigeon omówił projekty, wykonywane szczególnie dla zagranicznych klientów. Dość szybko pojawiły się pytania z sali dotyczące zastosowania programów Toon Boom i Adobe After. Słuchacze, jak i prowadzący, wspólnie zgodzili się, że wbrew pozorom, zapotrzebowanie i zainteresowanie animacją 2D jest wciąż duże.

Jedno z ostatnich spotkań poświęcone zostało produkcji Virtual Magic – „Złote krople”. To projekt, który narodził się w 2001 roku. Przez te kilkanaście lat ewoluował scenariusz, jak również strona techniczna produkcji. Także na tym spotkaniu można było prześledzić techniczną stronę filmu (m.in. łączenie 3D z rysunkową animacją postaci). Premierowo można również było obejrzeć zwiastun.

VAFA 2014 zakończyła się pokazem krótkometrażowych animacji. Przez cały czas trwania konferencji, w holu kina wyświetlana była multimedialna wystawa prac polskich twórców komiksów związanych ze światem animacji. Program VAFA uzupełniały warsztaty, trwające do 28 maja.

Frekwencja dopisała, program był obszerny i interesujący, a dyskusjom– także poza oficjalnymi panelami – nie było końca. Pozostaje czekać na kolejną, oby równie intensywną, edycję VAFY.

Dodaj komentarz »

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *